דגנים

סוד קסמו של הבורגול

אתם מכירים אותו היטב בתור סלט טאבולה או בתור תוספת מתבקשת לסלט במסעדות בריאות, אבל מה אתם באמת יודעים עליו? מה אתם יודעים על גרגרי החיטה המבושלת, שיובשה ונגרסה עד שהפכה להיות בורגול? איזה ערכים תזונתיים יש לו? איך מכינים אותו נכון? איזה גודל מתאים לאיזו מנה? כל מה שלא ידעתם על בורגול נפרש עכשיו לרגליכם…

1. את הבורגול מייצרים מחיטה מלאה שבושלה, יובשה ונגרסה ואפשר למצוא אותו בחנויות בשלוש מידות של עובי: דק, בינוני וגס. הגרסה הדקה מזכירה מאוד קוסקוס ורבים מתבלבלים, אבל שימו לב שקוסקוס בכלל עשוי מגרגרים של סולת. בכלל אבל בכלל לא אותו דבר.

2. מדובר בחומר גלם עתיק עוד מתקופת התנ"ך ותמצאו אותו דומיננטי מאוד במטבח הערבי, בעיקר במדינות כמו לבנון, סוריה ועיראק, אבל כן, גם במטבח הישראלי הוא תפס מקום משמעותי.

3. האקדמיה ללשון עברית העניקה לבורגול את השם "ריפות", בלי דגש ב-פ'… תשמרו את המידע הזה לאירועים חברתיים או לחידוני טריוויה.

4. מה למשל אפשר להכין עם בורגול? אפשר להכין קובה (שילוב בין בורגול דק לבין סולת), קציצות בשריות (עם בורגול בינוני או דק), מג'דרה מנחמת וכמובן טאבולה ושלל סלטים בכל מיני ווריאציות.

5. ועכשיו ניכנס לנעלי הדיאטנית לרגע: ב-100 גרם של בורגול מבושל נמצא 83 קלוריות (כמו בחיטה), 18.5 גרם של פחמימות, 4.5 גרם סיבים תזונתיים, כ-3 גרם חלבון ורק רבע גרם של שומן. חוץ מזה, יש בפנים גם כ-77 גרם מים, 1.5 מ"ג ויטמינים מקבוצה B  וגם מינרלים חיוניים דוגמת אשלגן, זרחן, מגנזיום וסידן.

6. וניכנס לנעליה של משתתפת בשומרי משקל: בכוס בורגול תמצאו 3 נקודות!

7. למה כדאי להשתמש בבורגול בבישולים? קודם כל, הוא אוצר בתוכו טעמים בקלות והמרקם שלו לא נפגע בעת השרייה או בישול ארוכים. אם תבשלו אותו יותר מדיי או בכמות לא מתאימה של נוזלים עדיין הוא לא יהפוך לעיסה, להבדיל אלפי הבדלות מאורז, למשל.

8. כלים לבישול נכון של בורגול: מומלץ להשרות בורגול במים ביחס של 1:1. אם מדובר בבורגול דק ההשריה מספקת על מנת שהוא יהיה מוכן, ואם מדובר בבורגול בינוני או עבה מדובר בשלב הראשון של ההכנה. תמיד חשוב להשרות את הבורגול, לא משנה עוביו, כי אם הבורגול יהיה יבש הוא עלול לספוג נוזלים בשלב בישול אחר ולהחריב את התבשיל שאתם מכינים – היובש שלו יהפוך את המרקם לנוראי.

9. לאחר ההשריה אפשר לבשל את הבורגול בתוך סיר גדול מלא במים עם קצת מלח ממש כמו שעושים עם פסטה. מספיק לבשל אותו במשך 10 דקות או עד שהגרגרים מרגישים לכם תפוחים ורכים.

10. אם אתם משלבים אותו בסלט מומלץ מאוד להוסיף שמן זית כדי שירגיש הכי טעים וישראלי. שיהיה לכם בתיאבון!





כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*
*